Címkék

ásvány (9)

2012. november 2., péntek

Mamit tábor 2012 Ősz



MAMIT tábor 2012. október 6-7.


-x.nap
Olvastam valahol, hogy októberben lesz egy MAMIT tábor a Mecsekben.
Mivel mi már a családdal voltunk arrafelé gyűjteni, megnéztem a tábor tervezett célpontjait.
Miiicccccssssooodaaaaaaaaaaaaaaaa…. Pécs-Vasas külfejtés???
Mecsek térkép elő, hopika-hopika!!! Ez az a hatalmas külfejtés, amit mindig is meg akartam nézni!
Még a Google térképén is látszik minden hókusz-pókusz nélkül!
Ide el kell mennem!!! Hm… Ezután jött a neheze!
Vettem 4kg bátorságot, és beadtam a dolgot kicsi páromnak…
Meglepetésemre azonnal igent mondott, csak egy kérdése volt: - Gergőt hogy fogod tudni itthon hagyni?!?
-         Na, ez fogas kérdés, valahogy csak menni fog…
Végül a következő magyarázatoknál maradtam:
 - ez hosszú túra
- csak felnőttek lesznek,
- nem olyan a szállás lehetőség
- amit találok a legszebb csak a tied lesz,
- és különben is október végén mész apával a Zemplénbe…
Muhahaha! Bejött… Megkaptam az engedélyt!
Természetesen a jelentkezési határidőt simán elnéztem, ezért telefonálgathattam, hogy egyáltalán mehetek-e még. Szerencsém volt, nem volt akadálya a dolognak (köszönet Miklósnak).

1.Nap
Mivel a tábor második és a harmadik napi programjaira jelentkeztem, így mindjárt hajnali ¾ ötkor el is indultam.
Viszonylag gyors, könnyű utam volt, ½ kilencre ott is voltam a Pécs-Vasas külfejtés találka pontján.

Pécs-Vasas külfejtés

A gyülekező közben befutott egy kis csapat, akik kiszaladtak egy közeli lelőhelyre. Hatalmas és csodaszép borsóköves dolgokat mutogattak. Szép találat…

Addig is egy kis történet - bemutató -  ezt a szöveget a Monstone blogjáról másoltam ide, mert olyan jól leírják a lényeget. Rakhattam volna linket is, de jó ez így is. Remélem nem kapok ki miatta...:)
Ez az irdatlan, közel 200 m mély gödör mindenkit meghökkent, aki betéved a Zobákpusztáról Pécs-Vasas felé vezető elhanyagolt útra. Mindenképpen érdemes megállni, és legalább kívülről megnézni a felhagyott feketeszén külfejtést, hiszen ritkán láthatjuk ilyen mélységig a felépítő rétegsorokat. Az alsó-jura idején ( kb. 200 millió éve) a tengerparti, mocsaras területeken dús növényzet tenyészett ( harasztok, páfrányok, fenyőfélék), ebből keletkezett hazánk egyetlen feketekőszén előfordulása a Mecsekben. Közben többször is elöntötte a tenger a területet, ennek homokköves, agyagköves, márgás üledékei váltakoznak a szenes rétegekkel. A kőszén növénymaradványai nagymértékben átalakultak, de az őket elválasztó meddő rétegsorokban lehet találni levéllenyomatokat, illetve tengeri elöntés idejéből származó kagylómaradványokat. Ekkor élt a Komloszaurusz is, melynek lábnyomait először éppen a Vasas meddőkőzeteiben fedezték fel, de azóta már több száz lábnyom került elő Komló és Pécsbánya környékéről. Még az alsó-jurában kimélyült a tenger, és ez véget is vetett a kőszénképződésnek, de addig is itt a Vasasnál 700-900 m vastag kőszenes telep alakult ki. A további korokból jelentősebb hatása csak az alsó-kréta vulkanizmusnak volt, a közeli Köves-tető fonolitja ( fonolit: a bazalthoz hasonló, világosszürke-zöldes vulkáni kőzet, nevét arról kapta, hogy megütve csengő hangot ad)benyomult a rétegekbe, és elroncsolta, elkokszosította a széntelepek egy részét.
A tengerparti mocsarak hatására megnövekedett a terület vastartalma (innen kapta a nevét), a szénrétegek között gyakori ásvány a vasszulfid, pirit illetve markazit formájában. A szén hajlamos az öngyulladásra, így aki be akar menni ásvány-, vagy fosszíliagyűjtés céljából, legyen nagyon óvatos, bár a szag és a fejfájás úgyis kikergeti (tapasztalat). A hely megközelíthető Komló vagy az Árpád-tető felől is, de ezt nem ajánlom, mivel az út nagyon rossz állapotban van, a kátyúk, süllyedések, ugratók csak a terepjárók tesztelésére jók.



És találtam pár infot a lehetséges jövőre vonatkozóan is... Érdekes...


A név memóriám nem a legjobb, de egy „helyi” geológus pár 10 perben felvázolta a bánya történetét, helyzetét, és a geológiai viszonyokat. Ezután úgy nagyjából azonnal, mintegy varázsütésre, mindenki a szétszóródott a szélrózsa minden irányába.
Én magányosan róttam a köröket, kezdve a nyugati részen.
Itt találtam pár gipszcsillagos kövecskét, és pálmalenyomatot, igaz ezek csak pár centiméteres darabokban lehetett gyűjteni, mert annyira mállékony volt…
Itt-ott a bemutató alatt megemlített régi földalatti bánya maradványai  is előkerültek.
Lejjebb ereszkedtem, miközben folyamatosan lekötötte a figyelmemet a bánya monumentalitása…
Nem semmi, az annyi szent… Innen onnan kemény kalapálások hangjai telítették be a teret, habár a magasban repkedő hollók „károgását” nem tudta elnyomni…
Ők itt helyi vagány csávók, nekik szabad odafentről  kajabálni…
Ráleltem a „sziderites” lelőhelyre az egyik alsóbb szinten, be is gyűjtöttem kötelezően pár darabot, de túlzásba azért nem vittem…
Nekem ilyenem még nem volt, azóta a gyűjteményem részét képezik.
 Közben figyeltem pár profi gyűjtő ténykedését, akik bőszen neki estek egy a szén között megbúvó kőzetrétegnek, kvarcokat keresve bennük. Hogy találtak-e? Nem igazán tudom, hogy mit sikerült összehozniuk. A bányában nagyon sok helyen lehetett kisebb nagyobb széngumókat találni. Ezek koksz gumók voltak valójában, és állítólag jellemzőek erre a bányára. Én kihagytam ennek a gyűjtését…
Tikkasztó meleg lévén, felfelé vettem az irányt, a meddő rész felé.
Itt találtam egy nagyon szép kalcitos darabot, melyből a lényeget megpróbáltam kikalapálni, több-kevesebb sikerrel.. Már amit tudtam, mert elég repedezett kőzeten vertek tanyát a piszkok…
Találtam még egy pirithintéses fatörzs darabot is, volt aki nagyobbat és szebbet is talált, amin görcs is volt… de sebaj.
Jártamban-keltemben belerúgtam egy hematit gumóba, ezt is elhoztam. Találtam még egy kis darab markazitot, amit mindig is szerettem volna, csak sosem jött össze, de most ezt haza is hoztam Gerinek. Pár hónapot talán még kibír, mielőtt szétesne.
Gyorsan eltelt a bányára szánt idő, a parkolóban volt egy kis zsákmány mustra, akiét láttam, hasonló dolgokat talált, mint én. Csak szebbeket természetesen…
Csomagolás és irány a délutáni lelőhely…
Kicsit sok volt az autó, ezért visszaballagtunk a szálláshelyre és átszerveztük a csapatot…
Lehetőséghez mérten megpróbáltuk kihasználni az autók maximális férőhelyeit, így csökkentve az expedicióban résztvevő autók létszámát.
Vonulás

Pécs- Vasas Külfejtés látványkép...

Gyönyörűséges...

Innen származott a gipszcsillagos darab

Az említett "régi" bánya maradványai

Itt is van egy kis pocsolya az alján...

Az egyetlen élő " őskövület"

Út a meddőn

Rétegződés

Sziderites darabok

Aranysárga sziderit

Sziderit

Tetszetős darab


Kicsit kinagyítva




Szép kis gömbös formáció
Az első markazit darabom

Iker kagylók... Kipakolásnál szépen el is törtem ... :(

Dolomit?

Kalcit - ez lenne a leveles kalcit?

Kalcit
Levéllenyomat- képszélesség 4 cm

Levéllenyomat

Gizgazok


Magyaregregy –Vasbányagödör
A kiírás alapján:
Kb. 2 km gyaloglással érhető el a völgy bejárata, továbbhaladva a patakmederben leggyakrabban magnetit, epidot és andradit gyűjthető. Mágnest hozzon mindenki magával!
Ismét tanultam valamit.
Van egy úgynevezett „ásványgyűjtő km”, ami 2 x több mint a „sima” km mértékegység.
Nos, szerintem itt is így lehetett. Csak mentünk dombról le, dombra fel, mezőn át, míg végre elértük a völgyet ahol patak kanyaroghatott, ha nem ilyen száraz időszak lett volna…
Mágnes elő, persze már akinek volt. J
Legelöl örömujjongás, megvolt az első lelet.
Mindenki körülállta a szerencsést, hogy megnézzük, egyáltalán mit is kell keresnünk! J
Nem egy látványos anyag,fekete-szürke szín, attól eltekintve, hogy a madzagra kötött mágnesdetektorkészülékek azonnal simogatni kezdték. Egyszóval –„ vonzotta mint atom”.
Én magamtól egy darabot sem találtam, ami a birtokomba került, azok gyűjtőtársaim adományaiból kerültek ki. Így is lehet!:)
Kellemes volt a környezet, szebbnél-szebb gombák tarkállottak mindenhol. Kicsit bóklásztam még a mederben, majd fáradtan lerogytam az egyik sziklára. Itt hallgattam a „nagyok” anekdótáit az ilyen meg olyan lelőhelyekről.Jó volt hallgatni őket, miközben kicsit pihengettünk…
Persze nem mindenki. Valaki bevállalta egy több 10 kilós magnetit tömb szétbombázását, több kevesebb sikerrel.
A visszafele út keservesre sikeredett. Az a domb nem hiányzott már. Kaptató, levegő, kaptató, levegő…
Mit mondjak jól esett már visszaérni a szállásra.
Este kis tábortűz, némi beszélgetés, szalonnasütés, birsalma sütés alufóliában szabadtűzön. Ezt sem tudtam, hogy így is lehet, de a végeredmény tényleg finom!
Megtudtam azt is, hogy a LED-es asztali lámpa töksötétben felér egy stadionlámpával, hogy a kotlatészta kitűnően kombózik a sültszalonnával és annak zsírjával… :)

A völgy végén egy kis eszmecsere
Az esti tábortűzhöz gyűjtöttünk egy kis tűzifát

A DOMB... bah

Magnetites darab

És a fiam egy hűtőmágnese... :)

Magnetites darab


2.nap
A szállás jó volt, végül is volt hol hortyogni…
A reggel gyorsan eljött,  a szokásos pakolás, és készülés az újabb útra.
Volt egy kis affér, mint kiderült gond volt a mosatlanokkal a konyhában.
Nem tudom, hogy is volt ez, mert én addigra már úton voltam egy kis konvojjal a délelőtti lelőhely felé… Partizán akció volt, persze hogy nem hagytam ki!

Kozári kőfejtő

Nos, itt én már voltam…:) Hál istennek, volt helyismeret, és azt sem kellett megtudakolni mit is kell itt keresni!
Éppen ezért, csak és kizárólagosan az Azurit kristályos formáit gyűjtöttem, több-kevesebb sikerrel.
Az egyik darabban volt egy kis üreg, és ott épen maradt egy szép legyező. Juppie!
El is raktam Gergőnek, ígértemhez híven!
A csapat egyik része a lejtőt bogarászta át, míg a másik része a fenti izgalmasabb részen belefogott a bontásba. Ki is típtek - szakítottak onnan egy embernyi darabot, amelyből gyorsan fejnyi darabokat faragtak. Voltak benne kisebb  - nagyobb üregek, de azurit, malachit kristály egyikben sem volt található.
Hamar eltelt az a kis idő, amit ide szántak a program szervezői.
Ezt a helyet egyébként a zempléni Gordon-bérchez tudnám hasonlítani.
Csak üldögélsz és kapirgálsz…
Irány a főprogram…
Kezdeti lépések a szikla elmozdítására

Egy kis segítség el kell azért..



Nos, amire rá kellett jönnöm, hogy a jelenlegi fényképezési technikám az Azurit kristály lefotózásához enyhe kifejezéssel élve is soványka...
Azért pár próbálkozásom betettem ide...
A "nap" találata kb. 1 cm hosszú szép legyező...

Szintén csak más szögből

Ez roppant érdekes, csak nagyítóval lehet jól látni. Malachit és azurit kristályok, ill. van olyan, ami átalakulásban is van

Kis Azurit rózsácska kb. 2mm átmérőjű lehet

Az a fránya sárgás bevonat...

Egy kis kristálylegyező




Pécsbánya – Karolina külfejtés
Vártak minket, itt is kaptunk egy teljes körű tájékoztatást a külfejtés múltjáról,geológiájáról.
Majd egy vezető segítségével leereszkedtünk a kitűzött szintre. Látványos ásványok nem nagyon voltak, csak pár kagyló, amiből be is gyűjtöttem pár kötelező darabot.
Kicsit körbenéztünk még, hátha valamit találunk, beszélgettünk, aztán 13 óra magasságában a kijárat felé vettük az irányt.
Záró akkordként még volt egy ásványgyűjtő vs, medveölő kutya párbaj!
Mivel  a „hátsó” bejáraton hagytuk el a bányát, és egy kolléga figyelmen kivűl hagyta az őrkutyát, így a küzdelem adott volt! 
Megúszta… egy kiluggatott gatyával
Vége volt, jó móka volt. :)

Pécs- Karolina külfejtés

És egy tvacska az alján

Kagylós réteg

Eszmecsere

Gyönyörű rétegződések





4 megjegyzés:

Szabod írta...

Hali!

A táborban találkoztunk, végre rátaláltam a blogodra.
A Vasasban jöttek elő kvarcok szép számmal:
http://www.geomania.hu/asvfoto.php?fotoid=9590
http://www.geomania.hu/asvfoto.php?fotoid=9589

A "dolomitod" csak sima kalcit, én is hoztam nléhányat mutatóba.
Jó tudni, hogy tényleg megérte kihagyni ezt a Magyaregyregyet, az Árpád-tetőn szép dolgokat találtunk.

"Megtudtam azt is, hogy a LED-es asztali lámpa töksötétben felér egy stadionlámpával, hogy a kotlatészta kitűnően kombózik a sültszalonnával és annak zsírjával"
Ennél a résznél már sírtam a röhögéstől :D

Üdv: Dávid

Névtelen írta...

Szia Nimbó!

Ismét hozod a "formád"... :) Jó lett nagyon!
Remélem jövőre a Zemplénben is találkozunk!
üdv

Anita & Attila

Nimbo írta...

Köszi a Kommenteket srácok...

És a bojti sapkát még csak meg sem említettem... :)

Dávid, az észrevételeket javítottam...
Megnéztem az ásványfotóidat... A család kedvence lett a SID achát!!! Nagyon tuti!!!


kajakbela írta...

Nimbó, megint nagyot írtál.Már csak a sztorikért is érdemes lett volna lemenni. Grat a cikkhez, kár, hogy csak ilyen kevésszer ajándékozol meg minket.

Megjegyzés küldése